Friday, March 14, 2014

Je hoeft niet alles te weten

Graag help ik je een beetje te ontspannen, dus adem diep in, vanuit je onderbuik, laat alles los, adem weer uit en laat deze eenvoudige zin binnen;  je hoeft niet alles te weten. Hoe voelt dat? Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dit in de context van Reiki schrijf. Op het gebied van Reiki wordt er heel veel verteld, er zijn een boel meningen en je komt veel tegenstrijdige informatie tegen. Mensen zijn vaak heel stellig in hun opvattingen en soms vraag je je af hoe het komt dat mensen zo zeker van hun zaken zijn. Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet helemaal, ik beoefen, leer en onderzoek Reiki inmiddels meer dan vijftien jaar en ik leer nog steeds heel veel bij, ik weet lang niet alles over Reiki. En bij dat wat ik weet ben ik altijd bereid om opnieuw te onderzoeken of er zelf achter te komen (schrik) dat ik het mis had. Ik heb dus een probleem met het ‘one size fits all’ aanpak, je bent zelf vast een keer zoiets tegengekomen als de stelling dat je geen Reiki moet geven aan mensen met kanker (dan zou je energie kunnen geven aan de kankercellen en zou de kanker kunnen toenemen) of dat je geen Reiki moeten geven aan mensen met een pacemaker of geen Reiki aan mensen met een donor orgaan (het zou de kans van afstoting kunnen vergroten). Wat voor gevoel geven deze uitspraken jou? Een gevoel van zekerheid en opluchting, of wellicht een beetje een angstig gevoel? 

Met het leren van Reiki ga je een onbekend gebied in – unchartered territory. Je begint letterlijk nieuwe voelsprieten te laten groeien en je capaciteit voor subtiele waarneming neemt toe. Je verlaat (deels) de strikt materiele benadering waarin alleen wat je kan zien, meten en wegen waar is en de zekerheid die daarmee gepaard gaat moet je loslaten. Vanuit dit perspectief kan je niet alles weten, sterker nog het is niet eens wenselijk. Dit betekent niet, dat je het niet kan uitvinden, maar elke situatie is anders en vanuit elke specifieke situatie kan je gaan kijken, je nieuwe voelsprieten op scherp stellen en je zult verbaasd zijn waar je dan achter komt. Als ik tijdens een cursus een vraag gesteld krijg zal ik geen standaard antwoord afvuren, ik kijk in het moment wat waar is, waar de vraag vandaan komt, hoe ik het best de persoon kan helpen de volgende stap te maken in hun ontwikkeling. Ik weet van te voren niet hoe ik ga antwoorden ook al is het een vraag die ik eerder gesteld kreeg. En als ik iets niet weet zeg ik dat ook, ik zal niets verzinnen omdat ik denk dat ik een antwoord zou moeten geven omdat ik toevallig Reiki Master ben. Ik stap de vraag in met lege handen, met het vertrouwen dat ik het wel uit kan vinden en dan ontdek ik, samen met degene die de vraag heeft gesteld wat waar is. Die houding staat toe dat je een plek van creativiteit binnen treedt en iets nieuws ontdekt, dit proces is erg levendig en vervullend. Vanuit deze plek kan je dezelfde vraag vijftig keer gesteld krijgen en het onderzoek blijft altijd nieuw en altijd boeiend.
Daarom krijgt ik meestal kromme tenen als ik standaard kreten hoor, of wat vaak gebeurt, tijdens een les de vraag krijg “ik heb gehoord dat je bij Reiki nooit . . . .” Nadat ik mijn tenen weer recht heb gezet pak ik de kans om met de groep te vraag in te gaan vanuit een plek van `niet weten’. In dit onderzoek probeer ik ook uit te leggen dat wij degenen zijn die Reiki verder ontwikkelen, Reiki is natuurlijk redelijk nieuw in het Westen dus wij moeten uitzoeken hoe het het beste toegepast kan worden in onze samenleving, in acht nemend dat het altijd verder zal blijven ontwikkelen.
Reiki 1 cursus | Reiki 2 cursus | Reiki Master cursus




Kom naar de gratis Reiki Introductieavond 
Ontvang een Reiki behandeling en ontvang tot 20% korting op een Reiki 1 cursus meer informatie.


No comments:

Post a Comment