Friday, March 14, 2014

Wat ze niet willen dat je weet over reiki inwijdingen


Toen ik me op het spirituele pad eerst begaf meer dan 15 jaar geleden was ik snel gegrepen door Reiki. Ik wou energie gaan voelen, het ontastbaar tastbaar en meer begrijpelijk maken. Dus toen ik er achter kwam dat er een Reiki 1 cursus dicht bij mij werd geven heb ik me snel ingeschreven. 

Daar zat ik dan, als groentje in de zolder cq cursus ruimte alle nieuwe indrukken aan het opnemen. De guur van wierook, de Boeddha beelden, de sprookjes aan de muur. Alles wat mijn toenmalige Reiki masters vertelde was de waarheid, zij waren namelijk meesters. Van de eerste reiki cursus heb ik veel mee gekregen – en die energie kanalen zijn inderdaad opengegaan en van alles en nog wat is gaan stromen. Ik kon er niet genoeg van krijgen en wou zo spoedig mogelijk de volgende cursus, Reiki II gaan volgen. Het enige struikelblok was het prijskaartje. Reiki I had me toen 300 guldens gekost maar Reiki II was wel meer dan twee keer zoveel en ik had het geld niet. Wat kon ik verkopen? Ik moest en zou de cursus volgen dus mijn gitaar en versterker vonden een nieuwe en blije eigenaar en ik kon mijn energie kanalen nog verder gaan openen, verlichting – ‘here we come’.
Met een bruine boterham op zak en vol verwachting was ik klaar voor deel 2. Naar een mooie en goed geleide dag was het weer zo ver. Een voor een werden we geroepen naar een aparte kamer om de inwijding te nemen en ik moest mijn ogen dicht doen. Wat er om me heen gebeurde weet ik niet, maar het inmiddels bekende geur van wierook stelde me gerust en ontspannen en voor ik het wist – had ik Reiki II.
Als ik nu terug denk aan die dagen besef ik dat er een onderdeel van de cursus was die ik nu heel raar vind. Het deel ging over onze relatie met geld. Geld is energie stelde ze, wat voor relatie hebben we eigenlijk met geld? Grappig dacht ik, is dit ook reiki? Terug kijkend snap ik heel goed wat afspeelde. Hawayo Takata (1900 – 1980) was de eerste vrouw die geïnitieerd werd tot Reikimaster. Zij is tevens degene geweest die Reiki geïntroduceerd heeft in de westerse wereld. En waarschijnlijk de meest omstreden persoon in de Reiki gemeenschap. Zij veranderde de hele toekomst van Reiki. Het eerste en misschien meest belangrijkste, zij bracht Reiki naar het westen. Maar er bestaat een zeer kritische houding ten aanzien van Takata; zij heeft veel traditionele informatie uit het Shintoïsme en Boeddhisme uit de leer van reiki gehaald. Naar later bleek heeft zij bewust onjuiste informatie in het Reiki systeem gestopt, het waarom is altijd onduidelijk gebleken. Zij heeft naar eigen inzicht nieuw materiaal ingevoegd. Zij presenteerde Reiki als healingstechniek in plaats van een spirituele leer.
Maar het meest omstreden; zij ging geldbedragen vragen tot ver boven de 10.000 dollar voor de derde graad! Buiten bereik van vele, en je hebt het geraden, mij ook. Ik had geen gitaren meer om te verkopen maar ik wou natuurlijk verder. Dat ik vele jaren moest wachten of duizenden guldens moest uitgeven kon ik niet accepteren. Ik wiste toen niet wat ik nu weet over het werkelijke geschiedenis van Reiki, dat is veel later aan het licht gekomen. Maar alles in mij zei dat mijn volgende stap Reiki 3 was. Ik had best wat verandering achter de rug en ik wist dat ik me dieper in het spirituele leven wou begeven. Ik was overtuigt dat er ergens een Reiki Master was die mij zou willen inwijden. En zeker weten, ik stond op een dag in het Albert Hein voor de plaatselijk advertenties verzonken in gedachten toen mij oog viel op aan advertentie over Reiki. Dat leidde mij naar een bijzondere Reiki Master: Maran van Hoeven. Hij had niets met hoge prijzen, ik had mijn weg naar Reiki Master gevonden.
Ik was kort daarna naar Groningen verhuisd met de doel om een Reiki praktijk op te zetten. Het was blijkbaar in de flow want ik kreeg klanten en leerde veel. Op en dag helemaal uit het niets was ik gevraagd om met een paar mensen om samen te gaan werken. Het opzet was om een Reiki 1, 2 en 3 cursus te gaan ontwikkelen en door Nederland te gaan geven voor een betaalbare prijs. Stond ik daar voor open? Ze hadden geen betere persoon kunnen vragen.
Dat was tien jaar geleden. En ik heb twee dingen heel duidelijk geleerd na letterlijk honderden mensen met ontzettend veel plezier te hebben ingewijd; Reiki hoeft niet veel te kosten en je hoeft geen jaren over te doen om Reiki Master te worden, integendeel het kan zo snel gaan als voor jou klopt. Reiki is niet van mij dus ik kan het niet verkopen, wat ik verkoop is mijn tijd en zorg en ik breng graag mijn ervaring over aan anderen.
Reiki 1 cursus | Reiki 2 cursus | Reiki Master cursus


Kom naar de gratis Reiki Introductieavond 
Ontvang een Reiki behandeling en ontvang tot 20% korting op een Reiki 1 cursus meer informatie.


No comments:

Post a Comment